آخرین اخبار

 

بخش اساسنامه – اتحادیه کشاورزی و دامپروری ایران

فصل اول: کلیات

ماده ۱- اهداف و موضوع فعالیت: اتحادیه با هدف ساماندهی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری در ایران، افزایش بهره‌وری، کاهش واردات محصولات آب‌بر، توسعه صادرات، و به‌روزرسانی دانش فنی اعضا تشکیل شده است.

ماده ۲- نام و هویت: نام رسمی اتحادیه “اتحادیه صنفی کشاورزی دامپروری دامداری تولیدات دامی زنبور عسل و کرم ابریشم ایران” است.

ماده ۳- تابعیت و اقامتگاه: اتحادیه دارای شخصیت حقوقی مستقل و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. اقامتگاه اتحادیه در تهران می‌باشد و امکان تغییر آن توسط هیئت مدیره وجود دارد.

ماده ۴- محدوده جغرافیایی فعالیت: فعالیت‌های اتحادیه در سراسر ایران بوده و می‌تواند در داخل و خارج از کشور شعبه یا نمایندگی داشته باشد.

ماده ۵- مدت فعالیت: مدت فعالیت اتحادیه نامحدود است و از تاریخ ثبت رسمی آغاز می‌شود.

این اساسنامه در راستای حمایت و توسعه فعالیت‌های مربوط به بخش کشاورزی و دامپروری تدوین شده است تا با تمرکز بر اهداف توسعه‌ای، بهره‌وری این بخش‌ها را افزایش دهد و در عین حال به نیازهای بازار داخلی و بین‌المللی پاسخ گوید.

فصل دوم – وظائف و اختیارات
ماده -۸
۸-۱- تالش برای ساماندهی امور مرتبط با موضوع فعالیت ؛
۸-۲- مشارکت گروهی در سیاستگذاری، تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با موضوع فعالیت اتحادیه؛
۸-۳- ایجاد ارتباط با بانک مرکزی و موسسات پولی و بانکی و سازمانهای اعتباری کشور از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین سازمان های مالی و پولی بین المللی در قالب قوانین جمهوری اسالمی ایران با هدف تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی علی الخصوص در حوزه توسعه صادرات به اعضا؛
۸-۴- ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف ” اتحادیه“ و اطالع رسانی از طریق ایجاد شبکه‌های اطالع رسانی مجازی و نشر کتب، مجالت و بروشورهای تخصصی وتبادل اطلاعات مربوطه؛
۸-۵- انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی مرتبط با مأموریت ” اتحادیه ” در داخل و خارج کشور با همکاری دانشگاهها؛
۸-۶- حمایت از منافع مشروع و قانونی اعضاء اتحادیه و ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به منظور حفظ صیانت از حقوق معنوی اعضاء از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط؛
۸-۷- تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مشترک در صنعت، تولید و تجارت به ویژه توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران در داخل و خارج کشور و عنداللزوم توسعه کشت فراسرزمینی
۸-۸- ایجاد فرصت های همکاری و توسعه فعالیت برای کلیه اعضاء؛
۸-۹- مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای مورد نیاز و انجام کنترل های کیفی و رتبه بندیهای مورد نیاز اتحادیه؛
۸-۱۰- معرفی اعضاء به مراجع ذیصالح جهت استفاده از خدمات و تسهیالت قابل ارائه در حوزه های مرتبط
۸-۱۱- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز اعضاء و برگزاری همایش های تخصصی و میزگردها و همچنین
حضور در همایش های مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تالیف مقاالت مرتبط با موضوع اتحادیه؛
۸-۱۲ برگزاری و یا حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی مرتبط با مأموریت ” اتحادیه“؛
۸-۱۳-اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و بازاریابی به کشورهای خارجی و نیز میزبانی هیات های تجاری وبازاریابی ازکشورهای خارجی
۸-۱۴ پیشگیری از انجام رفتارهای خالف اخالق و عرف کسب و کار اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی و نظارتهای مؤثر درون تشکلی و استفاده از ظرفیت کمیسیون انضباطی اتاق ایران؛
۸-۱۵- کوشش برای رفع اختالفات فی مابین فعالین مربوطه از جمله از طریق تأسیس سازمانهای داوری تحت نظارت مرکز داوری اتاق ایران؛
۸-۱۶- ایجاد بستر و سازوکار الزم جهت پذیرش وظایف قابل واگذاری دولت که دراجرای قوانین ۵ ساله توسعه اقتصادی، قانون اجرای سیاستهای اصل ۸۸ و دیگر قوانین مربوطه به ” اتحادیه“ واگذار می شود و اجرای صحیح وظایف واگذار شده و ارایه گزارش عملکرد به دستگاههای مربوطه؛
۸-۱۷- کوشش برای مقید و ملزم نمودن اعضا به اجرای صحیح و رعایت شئون تجاری کشور؛
۸-۱۸ اطالع رسانی و پیگیریهای حقوقی برای جلوگیری از تولید محصوالت غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت نهادها و سازمانهای مسئول؛
۸-۱۹- هماهنگی و کمک در معرفی اعضاء جهت عضویت در سازمانهای تخصصی ، منطقه ای و بین المللی در ارتباط با فعالیتهای اتحادیه ؛
۸-۲۰- ارائه خدمات مشاوره ای برای انعقاد قراردادها ، تفاهم نامه ها و پروتکل های فنی بین اعضاء ” اتحادیه ” با نهادهای داخلی و خارجی؛
۸-۲۱- تعیین خط مشی در جهت آماده نمودن، بسته بندی، برندسازی، امور حمل و نقل بر اساس نیاز بازارهای صادراتی و داخلی برای اعضا.
۸-۲۲- توزیع عادالنه امکانات و کاالهای سهمیهبندی شده اعم از داخلی یا خارجی مجوزهای صدور و غیره بر اساس نیاز و توان اعضاء و همچنین تالش برای بدست آوردن امکانات بیشتر برای گسترش و بهبود کمی و کیفی فعالیتراعضای اتحادیه.
۸-۲۳- تماس مستمر و همکاری و ارائه پیشنهادات به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارائی،وزارت مسکن، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و سایر ادارات و سازمانهای وابسته که در جهت توسعه صادرات یا بهبود کیفیت کاالهای حوزه عمل اتحادیه به موجب قانون وظایفی بعهده دارند.
۸-۲۴- ایجاد مراکز تحقیقاتی برای انجام بررسی علمی و تهیه اطالعات و آمار در امر تعیین واریته های صادراتی، برداشت و نگاهداری، بسته بندی، سورتینگ، برندینگ، حمل و نقل، متنوع سازی روشهای بازاریابی و غیره با همکاری مؤسسات عالی و دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی و خارجی و انتشار نتایج حاصله از تحقیقات و ارائه آنها به سازمانهای ذیربط و ارائه خدمات مشورتی و آموزش اعضاء و تخصیص بورسهای تحقیقاتی.
۸-۲۵- کوشش در جهت ایجاد صندوق بیمه صادرات با مشارکت سازمانهای بیمه داخلی و خارجی در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور.
۸-۲۶ انجام هر اقدام دیگری که »اتحادیه« در جهت توسعه و بهبود کمی و کیفی سرمایه گذاری ، تولید وصادرات محصوالت و فرآورده های ذیربط و خدمات جنبی آن الزم تشخیص دهد.
۸-۲۷ تدوین آئین نامههای اجرائی برای هر یک از وظایف فوق به نحوی که مغایر با اهداف و متجاوز از محدوده مواد مصوب این اساسنامه و همچنین مغایر با قوانین و مقررات جاری مملکت نباشد.

فصل سوم ـ عضویت و شرایط آن ماده
۹- عضویت و شرایط آن :
کلیه فعالیت در ارتباط با موضوع فعالیت اتحادیه میتوانند با داشتن شرایط زیر به عضویت اصلی اتحادیه درآیند:
الف – داشتن تابعیت ایرانی
ب- دارا بودن کارت بازرگانی یا کارت عضویت معتبر در اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور
ج – افراد بدون داشتن کارت بازرگانی که به تولید محصوالت کشاورزی اشتغال دارند با ارائه مجوزات الزم از مراجع ذیصالح (وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، اظهارنامه صادراتی) به عنوان عضو اصلی اتحادیه پذیرفته خواهند شد.
د – پذیرش و تعهد به رعایت مفاد اساسنامه ه ـ پرداخت حق ورودیه و عضویت سالیانه
و- اشتغال به امرسرمایهگذاری درتولید و تجارت اعم از صادرات یا واردات محصوالت کشاورزی با ارائه اظهارنامه صادراتی
تبصره ۱- در صورتیکه اعضا هر یک از شرایط عضویت را از دست بدهد یا به دلیل محرومیت اجتماعی بر مبناء احکام قطعی مراجع قضایی جمهوری اسالمی ایران، عضویت ایشان تا احراز مجدد شرایط فوق تعلیق می گردد .
تبصره ۲- تعلیق نوعی توقف عضویت است که با زایل گردیدن هر یک از شرایط عضویت بوجود میآید. در صورت اعاده شرط زایل شده، مجدداً عضویت واجد اعتبار خواهد شد و عضو محق به استفاده از حقوق قانونی خویش میشود، منوط به اینکه حق عضویت و دیگر تعهدات مالی خود نسبت به اتحادیه را برای کل دوره تعلیق پرداخت نماید.
تبصره ۳- آن دسته از اعضاء که به هردلیل شرایط عضویت خود را از دست بدهند حق شرکت در مجامع عمومی، رأی دادن و نامزد شدن برای ارکان و استفاده از خدمات ” اتحادیه“ را نخواهند داشت.
تبصره ۴- عضویت افتخاری و وابسته با تایید هیئت مدیره و بدون حق رای امکان پذیر است.
تبصره ۵- آئین نامه های مالی، اجرائی، پذیرش اعضاء، نحوه خروج، تعلیق و اخراج از اتحادیه، ورودیه، حق عضویت ساالنه توسط هیات مدیره تدوین و به اجرا گذارده خواهد شد.
ماده ۱۱- وظایف اعضاء : کلیه اعضای اتحادیه موظف به رعایت مفاد اساسنامه و مقررات و آیین نامه ها و مصوبات مجامع عمومی و مقید به همکاری جهت دستیابی به اهداف ” اتحادیه ” می باشند.

فصل چهارم – ارکان

ماده -۱۱ ارکان ” اتحادیه“ عبارتند از:
– مجمع عمومی؛
– هیات مدیره؛
– بازرس.
– دبیرخانه و کمیته های تخصص
ماده -۱۲ مجمع عمومی:
مجمع عمومی باالترین مرجع تصمیم گیری ومتشکل ازاعضاء حقیقی یا نمایندگان رسمی اعضای حقوقی ” اتحادیه“میباشد.
۱۲-۱- دعوت هر نوبت از مجامع عمومی با یکبار درج آگهی در جراید کثیراالنتشار منتخب اتحادیه و حداقل ده روز و حداکثر چهل روز قبل از تاریخ جلسه و با اعالم دستور دقیق جلسه، روز، ساعت و محل برگزاری مجمع صورتمیپذیرد. ضمناً دعوتنامه جداگانه ای توسط مقام دعوت کننده برای اعضاء از طریق تارنمای تشکل و یا شبکه های مجازی اعالم میگردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در جراید کثیر االنتشار منتخب، مقام دعوت کننده باید از طریق نامه مکتوب با امضای مجاز و تحویل به دبیرخانه اتاق ایران با معاونت استان ها و تشکل های اتاق ایران هماهنگی نماید.
۱۲-۲- نماینده هر عضو حقوقی در ” اتحادیه“ جهت شرکت در مجامع عمومی و انشاء رأی باید عضو هیات مدیره یا مدیرعامل یا نماینده عضو مربوطه به همراه معرفینامه با صاحبان امضای مجاز باشد. نماینده مزبور مکلف است شخصاً و اصالتاً در مجامع شرکت کرده و اجازه توکیل این حق را به غیر ندارد. ضمناٌ اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند وکالت دو عضو دیگر را در مجمع دارا باشند.
تبصره – اعضاییکه مدت اعتبار کارت عضویت اتحادیه آنها بیش از یکسال از تاریخ انقضای آن گذشته باشد حق رأی در مجامع اتحادیه را ندارند.
۱۲-۳- اخذ رای در مجامع عمومی ” اتحادیه“ بصورت علنی می باشد مگر زمانی که رأی گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیأت مدیره و بازرسان باشد و یا بر اساس رای اکثریت از حاضران مجمع رای به اعالم کتبی آراء داده شود.
۱۲-۴- نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را اعالم و بالفاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیأت رییسه مجمع مرکب از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی )بدون حق رای در هیات رییسه( برای اداره جلسه، با نصف بعالوه یکاعضای حاضر در جلسه خواهد کرد. سپس هیأت رئیسه منتخب اداره جلسه را به عهده می گیرد.
۱۲-۵- مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه ” اتحادیه“ با تایید اتاق ایران برای کلیه اعضاء الزم االتباع می باشد.
۱۲-۶- منشی جلسه موظف است صورتجلسه ای مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیم و منضم به فهرست اعضای حاضر به امضای هیأت رئیسه مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.
۱۲-۷- حضور نماینده اتاق ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی)عادی، مؤسس، فوقالعاده( بعنوان ناظر ضروری است و می تواند بدون حق رای اظهار نظر نماید.
۱۲-۸- ” اتحادیه“ باید صورتجلسات مجامع عمومی)عادی، مؤسس، فوقالعاده( منضم به فهرست حاضرین در جلسات را برای اتاق ایران ارسال نماید.
۱۲-۹- اتاق ایران باید از پذیرش و تایید صورتجلسات مجامع عمومی و یا هیأت مدیره تشکلهایی که متضمن موارد نقض آییننامه تشکلهای اقتصادی یا اساسنامه و یا قواعد مسلم قانونی باشد اجتناب نماید.
۱۲-۱۰ برگزاری مجامع عمومی به صورت حضوری و یا آنالین امکانپذیر است. کلیه ضوابط و مقررات ناظر برجلسات حضوری، منطبق بر اسناد باالدستی مصوب شورای عالی نظارت در جلسات مجامع آنالین نیز حاکم خواهد بود. درصورت نیاز به مقررات تکمیلی در قالب دستورالعمل های مصوب هیئت رئیسه اتاق ایران تدوین خواهد شد.
ماده -۱۳ مجامع عمومی بر دو نوعند:
– مجمع عمومی عادی
– مجمع عمومی فوق العاده
ماده ۱۴- مجمع عمومی عادی یک نوبت در سال و ترجیحاً ظرف چهار ماهه اول سال مالی وفق ماده ۵۱ تشکیل
میگردد. تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به هر تعداد که الزم باشد بالمانع است.
ماده -۱۵ وظایف مجمع عمومی عادی:
۱۵-۱- استماع گزارش عملکرد اجرایی و مالی هیأت مدیره؛
۱۵-۲- استماع گزارش بازرس؛
۱۵-۳- بررسی و تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه ” اتحادیه“؛
۱۵-۴- استماع گزارش هیأت مدیره پیرامون برنامه و بودجه سال مالی جدید؛
۱۵-۵- تصویب برنامه، بودجه ودستورالعمل ها و آئین نامه های پیشنهادی هیأتمدیره ؛
۱۵-۶ انتخاب یا عزل یا قبول استعفاء فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علی البدل هیئت مدیره؛
۱۵-۷- انتخاب یا عزل یا قبول استعفاء بازرسان اصلی یا علی البدل؛
۱۵-۸- انتخاب روزنامه کثیراالنتشار .
۱۵-۹ سایر مواردی که در صالحیت مجمع عمومی فوق العاده نباشد.
تبصره:۱ هیأت مدیره می بایست حداقل ۱۱ روز پیش از تاریخ مجمع گزارشهای خود را آماده و جهت بررسی به بازرس اتحادیه ارائه نماید.بازرس می تواند جهت مطابقت گزارش ها، اسناد و مدارک صرفاً با حضور در محل دبیرخانه نسبت به بررسی های الزم اقدام نماید.
تبصره:۲ بدون قرائت گزارش بازرس، اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی معتبر نخواهدبود.
تبصره ۳ : شرایط کاندید شدن در هیئت مدیره
۱- دارا بودن شرایط ماده ۱
۲- دارا بودن حداقل ۶ سال عضویت مداروم در اتحادیه
۳- دارا بودن مدارک مثبته تولید، صادرات و یا واردات
۴- نداشتن حق عضویت معوقه
۵- دارا بودن ۶ سال مستمر یا ۵ سال به صورت متناوب سابقه در صادرات محصوالت کشاورزی
۶- احراز صالحیت کاندیداها در هیئت مدیره
ماده -۱۶ در صورتیکه در مجمع عمومی عادی عملکرد هیأت مدیره یا صورتهای مالی به تصویب مجمع نرسد هیات رییسه مجمع اعالم تنفس نموده و هیأت مدیره مکلف است ظرف مدت ۵۵ روز نسبت به برطرف کردن ایرادات اقدام و به مجمع گزارش نماید و در صورت عدم تأیید مجدد گزارش مالی یا عملکرد هیأت مدیره از سوی مجمع، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده می بایست با رعایت مقررات ماده ۵۱ با دستور انتخاب هیأت مدیره برگزار شود. تبصره: مجمع تنفس یافته بدون رعایت تشریفات دعوت برگزار می شود.
ماده -۱۷ هیئت مدیره بایستی حداقل در چهارماه اول سال قبل از اتمام مدت مأموریت اعضای هیئت مدیره اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی وفق ماده ۵۱ بنماید. در هر صورت تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود.
تبصره: قصور هیات مدیره در انجام تکلیف ماده فوق در معاونت استان ها و تشکل های اتاق ایران رسیدگی خواهد شد.
ماده -۱۸ مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده در مواقع ضروری به دعوت هیئت مدیره یا بازرس با رعایت ماده ۵۱ اساسنامه تشکیل می گردد.
ماده -۱۹ مجامع عمومی عادی با حضور نصف بعالوه یک اعضا رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن با رأی مثبت نصف بعالوه یک اعضاء حاضر در جلسه معتبر می باشد. در صورت نرسیدن جلسه به حد نصاب، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف مدت ۱۱ روز پس از نوبت اول با رعایت ماده ۵۱ اساسنامه برگزار خواهد شد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی مثبت نصف به عالوه یک اعضای حاضر به تصویب می رسد. تبصره: در زمان انتخابات هیات مدیره و بازرس، انتخاب افراد به اکثریت نسبی آراء صحیح ماخوذه می باشد.
ماده ۲۰- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده:
الف- تغییر و اصالح اساسنامه ” اتحادیه“؛
ب- انحالل ”اتحادیه“ و انتخاب مدیر یا هیئت تصفیه؛
تبصره: هرگونه تغییر و اصالح اساسنامه می بایست به تایید اتاق ایران برسد.
ماده -۲۱ مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل دو سوم اعضای اصلی ” اتحادیه“ رسمیت پیدا می کند و تصمیمات مجمع با دو سوم آراء مثبت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده -۲۲ درصورت به حد نصاب نرسیدن جلسه مجمع عمومی فوق العاده، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف ۱۱ روز پس از نوبت اول با رعایت ماده ۵۱ اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور نصف به عالوه یک اعضا

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.